Pressemelding
Dette er en pressemelding! Innholdet i denne teksten representerer ikke nødvendigvis foto.nos syn på innholdet.

Tror på sterk vekst for kameramobiler

Sony Ericsson har hatt stor suksess med sin første Cyber-shot-telefon, K800i, en avansert kameramobil som ble lansert i fjor sommer. Ikke minst gjelder dette i Norge, hvor den i tillegg til å være en bestselger ble kåret til ”Årets mobiltelefon” av folket og til ”Årets kameramobil” av juryen, ved Mobilgalla 2006. Selskapet, som i fjor etablerte seg tungt i markedet for musikkmobiler under Walkman-brandet, vil ta en større porsjon av digitalkameramarkedet med det etablerte Cyber-shot-merket.
– På samme måte som mange vil ha fullverdig musikkfunksjonalitet på mobilen, er det tydeligvis stor interesse for gode kamaramobiler som kan supplere eller erstatte vanlige digitale kompaktkameraer. Dette gir oss spennende muligheter, og kameramobiler blir et av våre prioriterte satsingsområder fremover, sier National Account Manager Erik Sandsmark i Sony Ericsson i Norge.

Mange mobilfotografer i julen
En undersøkelse* nylig gjennomført av InFact AS for Sony Ericsson i Norge, viser at nesten halvparten (44,5 prosent) av alle som tok bilder i julen brukte mobilkamera. Ikke overraskende var bruken høyest blant ungdom, og hele 65 prosent av dem mellom 18 og 24 år som tok bilder i julen svarer at de benyttet mobilkamera. Mest overraskende er kanskje tallene for de eldste mobilfotografene, da nær hver tredje nordmann over 60 år som tok bilder i julen benyttet mobilkamera i perioden.

– Dette viser en relativt høy bruk av mobilkameraer i en periode hvor nordmenn tradisjonelt tar mange familie- og feriebilder. Dette til tross for at mobiltelefoner med kvalitet og funksjonalitet på linje med vanlige digitalkameraer fortsatt er et relativt nytt fenomen. Samtidig venter vi at utviklingen og spredningen av slik teknologi vil videreutvikle seg raskt, og dette utgjør et voksende markedspotensial for mobilprodusentene i tiden fremover, sier Sandsmark.

Mobilen bærer stadig flere funksjoner
Selv om nesten alle mobiltelefoner som har vært solgt i Norge de siste årene har mobilkamera, er det først i den senere tid det har kommet modeller som virkelig kan konkurrere med vanlige digitalkameraer. – For Sony Ericsson var lanseringen av K800i, med 3,2 megapixel-oppløsning, autofokus, bildestabilisator og blits, en viktig milepæl i så måte, sier Sandsmark. - Og mottakelsen i markedet forteller oss nok en gang at mobilen er en naturlig bærer av stadig flere funksjoner som tidligere krevde separate digitale enheter.

Mer enn 15 millioner Walkman-mobiler solgt
Sony Ericssons lansering av Walkman i mobilmarkedet er en oppsiktvekkende suksesshistorie i bransjen, og mer enn 15 millioner Walkman-telefoner er solgt på verdensbasis siden lanseringen av den første Walkman-telefonen i august 2005. Selskapet anses av mange nå som den ledende aktøren innen musikkmobilsegmentet, som totalt sett har tatt store markedsandeler fra vanlige mp3-spillere.

I 2006 ble det solgt rundt en million musikkmobiler i Norge. Det betyr at det ble solgt dobbelt så mange mobiler med mp3-muligheter som tradisjonelle mp3-spillere i fjor.

- Flere vil droppe digitalkameraet
Etableringen av Cyber-shot som merkevare på kameramobiler er et nytt eksempel på hvordan Sony Ericsson utnytter Sony-gruppens tekniske og markedsmessige erfaring med stadig utvikling og markedsføring av forbrukerelektronikk med etablerte merkevarer.

- Fordelene ved å integrere flere funksjoner i en og samme digitale enhet er åpenbar, og mobilen har vi alle med oss uansett. I fremtiden blir det stadig mindre hensiktmessig å bære rundt på både kamera og mobiltelefon og vi tror stadig flere vil droppe digitalkameraet etter hvert som det kommer flere mobiltelefoner med høy kamerakvalitet, avslutter Sandsmark.

  • Undersøkelsen ble foretatt som en spørreundersøkelse per telefon i et landsrepresentativt utvalg av befolkningen, bestående av over 1000 stemmeberettigede nordmenn

Sony Ericsson Mobile Communications forsyner det globale kommunikasjonsmarkedet med innovative og funksjonelle mobiltelefoner, tilbehør og PC-kort. Selskapet ble stiftet i 2001 som en joint venture mellom Ericsson og Sony. Det har hovedkontor i London og ca 7 000 ansatte over hele verden. Forsknings- og utviklingsenheter er lokalisert i Europa, Japan, Kina og Amerika. Sony Ericsson feiret sitt femårsjubileum den 1. oktober 2006. Selskapet er global hovedsponsor for Women’s Tennis Association, og har samarbeidet med WTA for å arrangere Sony Ericsson WTA Tour i mer enn 80 byer i løpet av året. Mer på www.sonyericsson.com

For ytterligere informasjon:

Erik Sandsmark, National Account Manager, Norway
Sony Ericsson
Telefon: 90 02 06 30, e-post: erik.sandsmark@sonyericsson.com
 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu